dinsdag 7 januari 2014

Dag 5 - weer meer energie!

Toen ik vanmorgen werd gewekt door zoontje, had ik geen zin om op te staan. Maar toen ik eenmaal uit bed was bruiste ik van energie. Na het ontbijt ging ik meteen in de keuken aan de slag met wat afwas die er nog stond van gisteren (en eergisteren), ruimde de kamer op, ging er met de stofzuiger doorheen en ruimde de vaatwasser nog uit. Daarna vond ik het wel tijd voor een bak koffie, wel decaf, want heb me voorgenomen om even geen nieuw pak pads met cafeïne open te maken om te zien hoe dat bevalt.

Ontbijt
schaaltje yoghurt met kiwi en appel en wat pecannoten

tussendoor 's ochtend
2x kop koffie

Lunch
4 zadencrackers die ik zaterdag maakte. Ze waren wat slap geworden dus heb ze even in de oven opgepiept. 2x belegd met kaas en tomaat en 2x met hüttenkäse en pesto. Daarbij nog wat tomaat en olijven. En een glas water erbij.

Tussendoor ('s middags)
2 koppen thee

Diner
Er was nog nasi over van zaterdag, daar deed ik nog een handje cashewnoten doorheen. Nog een gekookt eitje erbij in sambal, zelfgemaakte pindasaus en wat gebakken uitjes.

toetje 2 mandarijntjes

's avonds had ik een overleg, meestal haalt dan één iemand iets te knabbelen. Dus toen er werd gevraagd wat er gehaald moest worden zei ik "voor mij hoef je niks te halen hoor, iets met goede voornemens enzo". Later kwam dus de reactie dat ze ovenbaked chips had gehaald voor de mensen met goede voornemens. Ik heb er niet van genomen hoor, want op de verpakking was te zien dat het gemaakt is met "aardappelvlokken en zetmeel" samengeperst dus en niks echte aardappel. Verder 4 soorten suiker te ontdekken: fructose, dextrose, lactose en suiker. En ook nog wat andere stofjes als mononatriumglutamaat die ik niet tot me wil nemen. Als ik alles lees op de verpakking heb ik er helemaal geen zin meer in, dat werkt het beste dus! En er stond meer op tafel, stokbrood met smeersels, maar ik had er echt minder behoefte aan. Heb slechts 2 of 3 keer gedacht zal ik....maar nee, ik weet als ik eenmaal begin het einde zoek is, maar de verleiding was ook veel minder sterk dan anders.

Ik ontdekte vandaag trouwens een leuk blog: http://maikevandenberg.wordpress.com/. Waardoor ik weer even bewust nadacht over waarom ik dit ook weer doe? Is het kuddegedrag, want hoor ook mensen om me heen zeggen "doe jij ook weer mee aan die hype"? En zijn superfoods wel super en is broodvrij beter? En zou ik ook niet alle melkproducten moeten laten staan?

Wat ik belangrijk vind is dat ik iets doe waarin ik mijn eigen weg kan volgen die ik makkelijk kan "volhouden" dan een dieet en tot nieuwe gewoonte kan maken. Ik geloof er niet in om voedingsstoffen helemaal uit te sluiten, maar je kan je afvragen of geraffineerde suiker een voedingsstof is? Ik krijg al genoeg natuurlijke suiker binnen door fruit te eten (fructose) en melkproducten te gebruiken (lactose). Ik eet het liefst zo puur mogelijk en wil graag weten wat er in mijn voedsel zit. Veel zelf maken, e-nummers bannen en biologisch eten helpen daarbij. Ik geloof er in dat TE VEEL van 1 voedingsmiddel ook niet goed is, daarom probeer ik tarwe arm te eten. Ik was voorheen echt een volkorenbrood en volkorenpasta junkie, dat probeer ik nu maar zo 1-2x per week te eten, want variatie is denk ik heel belangrijk. En onbewust door "het sociale gebeuren" krijg ik toch nog wel genoeg tarwe binnen. Ik probeer me bij het sociale gebeuren niet te krampachtig vast te houden aan regels, ik geloof dat 80/20 ook wel goed genoeg is. Als ik thuis een gezonde basis heb kan ik best een keer iets eten buiten de deur wat niet 100% aan "mijn regels" voldoet. Ik eet al sinds ik 15 jaar ben vegetarisch en daarmee heb ik het al genoeg buiten de deur. 

Voor iedereen die anders wil gaan eten zou ik zeggen. Lees er veel over, kijk wat bij je past en voel hoe je lichaam erop reageert. Ik probeer nu 40 dagen suikervrij te eten om te zien wat het met mijn lichaam doet. Hierna zal ik heus wel weer eens suiker eten en zolang met lichaam niet protesteert zal ik daar ook best wel weer van kunnen genieten. Maar ik ben me er nu na een paar dagen al héél erg bewust van geworden waar suiker allemaal inzit en dan eten wij al bijna een jaar zonder pakjes en zakjes en biologisch. Dus tel maar eens op wat de gemiddelde Nederlander binnenkrijgt aan suikers, 100 jaar geleden was dat 5 kilo per jaar, nu 7x zoveel 35 kilo en trekt zelf je conclusie (bron: uitzending Zembla "De zoete verleiders". 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten