dinsdag 21 januari 2014

Dag 20 - bijna halverwege

Na vandaag, en als ik dit schrijf is dag 20 al bijna voorbij, ben ik op de helft van mijn 40 dagen suikervrij uitdaging. Tot nu toe bevalt het mij goed. Vandaag een evaluatie over de eerste 20 dagen.
  • Ik heb afkickverschijnselen gehad met name de eerste week tot 10 dagen. Ik had hoofdpijn, voelde me moe en futloos. Echt trek in suiker had ik niet, verleidingen kon ik dan ook goed weerstaan.
  • Ik merk dat ik nauwelijks nog trek heb ik tussendoortjes. Ik eet over het algemeen 3 maaltijden per dag. 's avonds na het eten vind ik het wel lekker om iets bij de koffie te nemen, maar als het moet zou ik ook zonder kunnen.
  • Ik heb geen eetbuien gehad. Slechts 1x had ik het gevoel dat ik kon blijven eten en heb toen na een kleine portie studentenhaver mijn zinnen op iets anders gezet door te gaan opruimen.
  • Ik heb niet het gevoel dat ik mezelf iets aan het ontzeggen ben, wat ik als zeer positief ervaar. Ik denk vrijwel nooit "dat mag ik niet", maar wel "dat wil ik niet".
  • Eten zonder geraffineerde suiker kan super lekker zijn. Ik geniet momenteel volop van het eten dat ik eet. Wat zijn de kleuren van groente en fruit toch maar en wat smaken ze lekker.
  • Ik verlang niet vaak naar koekjes of lekkers, maar kan wel genieten van de zelfgemaakte lekkernijen. Ik heb een paar dingen uitgeprobeerd met suikervervangers als palmsuiker, honing en agavesiroop en ik vond alles lekker! Zeker niet minder lekker dan reguliere koek en cake uit de super, misschien zelfs lekkerder!
  • Ik ben ruim 2 kilo kwijt! Dit is veel meer dan ik had verwacht.
  • Ik durf nog niet te zeggen dat ik meer energie heb, maar sinds ik suikervrij eet hebben we wel vaker gewandeld.
  • Ik sta volledig achter wat ik nu doe en durf dit ook tegen anderen te zeggen. Ik kom op voor wat ik wil en laat me niet door anderen aanpraten dat en stukje toch niet erg is, of dat ik niet zo ongezellig moet doen. Heb zelfs durven te vragen of mensen rekening met mij willen houden. Kortom iets met meer zelfverzekerdheid. 
  • Het bereiden van de ontbijt en lunch kosten meer tijd. Eerder nam ik nog wel even snel een rijstwafel/beschuitje met chocopasta of jam, nu laat ik die staan en ga vaker de keuken in. Maar ik vind koken leuk en daarom helemaal niet erg. Het enige nadeel is dat ik vaker even iets met de hand moet afwassen.
  • Kortom het gaat super, voelt super en denk dat ik de volgende 20 dagen zeker goed zal doorkomen.
Dit at ik vandaag:

Ontbijt
2 boekweitpannenkoeken met een likje appelstroop,
appel, rozijntje en kaneel

Lunch
2 crackers met pindakaas
2 roggebrood met kaas en bieslook
sinaasappel

Tussendoor 's middags
handje noten

Diner
Ovenfrietjes van knolselderij
Ovenschotel van gisteren
vegetarische burger
Avocado-mayonaise

toetje: peer

's Avonds
2 kopjes koffie met 2 raw chocolats


1 opmerking:

  1. Dat afwassen is voor mij ook het nadeel van suikervrij eten. Maar voor lekker en gezond zelfgemaakt eten heb ik dat wel over.
    Goed bezig trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen