donderdag 2 januari 2014

Dag 1

Vandaag de eerste dag van mijn "40 dagen suikervrij uitdaging". Ik heb de afgelopen weken gebruikt als voorbereiding en veel gelezen over suikervrij eten en de gezondere alternatieven voor suiker. De laatste dagen van 2013 was ik me heel bewust wat suiker met je doet, bleef ik van die chips eten omdat ik dacht "het kan nu nog", of was het de suiker en andere ongezonde spulletjes die erin zitten die zorgden dat ik er van bleef eten, terwijl ik het niet eens echt lekker vond?

De keukenkast en voorraad is nagekeken op welke voedingsmiddelen suiker bevatten en ik dus de komende 40 dagen moet laten staan. Daarnaast zijn er wat vervangende voedingsmiddelen gekocht en is mijn fruit en groentevoorraad goed gevuld.

De komende dagen 40 laat ik zien wat ik zoal eet en schrijf ik over mijn ervaringen.

Ontbijt

Schaaltje volle yoghurt met een peer en 5 walnoten

Tussendoor
Mandarijn + 5 cashewnoten, 2 kopjes koffie met koffiemelk

Lunch
Boekweitpannekoekjes met belegenkaas/Hüttenkäse en komkommer (zoontje had de randjes van de pannenkoeken er al af gesnoept, voordat ik de foto maakte)


Diner

Zuurkoolstamppot met veg. worstjes

Volle Yoghurt met appel en kiwi

6 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit!
    Dit zou ik ook zonder moeite kunnen eten :)

    Wat drink je over de gehele dag genomen? Ik zag dat je koffie drinkt, maar verder?
    Water / thee ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk drink ik te weinig, maar ik eet ook veel fruit en yoghurt e.d. en daar zit natuurlijk ook vocht in. Ik probeer koffie te minderen, maar lijkt me niet zo verstandig om nu gelijk aan te pakken met deze suikervrij uitdaging.
      Koffie is ca. 3-4 koppen per dag (waarvan ca. de helft cafeïne vrij)
      Thee en dan voornamelijk rooibosthee en kruidenthee
      En verder water, water, water
      Ik drink ook weleens een glas diksap (de bio variant zonder suiker), maar probeer dat nu alleen te doen als ik er echt héél veel zin in heb.

      Frisdranken, vruchtsappen drink ik eigenlijk nooit meer. Alleen soms buiten de deur en vraag dan of ze het 3/4 willen aanlengen met water. Of bestel er een glas water bij om zelf te mixen. Ik vind het anders veel te zoet.

      Verwijderen
  2. Bij de yoghurt met peer en walnoten dacht ik heel even 'ik mis de gember', maar ja 'duh' die snippers zitten natuurlijk weer in siroop (cq suikerwater)! Zo realiseer ik mij weer eens hoe erg je dan moet opletten als je echt zonder suiker wil...

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker zeg! Succes met je uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er echt heel lekker uit allemaal. Ik krijg er trek van.
    Op zich eet ik weinig suiker. Maar het zit natuurlijk overal in verstopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt het zit echt overal in verstopt en ik wil ook niet de chemische zoetstoffen. Bij de super kan ik denk ik 90% van de producten laten liggen omdat daar één van deze twee inzit. Vooral onbewerkt eten kiezen dus en veel zelf maken.

      Verwijderen