dinsdag 11 februari 2014

Evaluatie 40 dagen suikervrij

Vandaag kijk terug op mijn uitdaging om 40 dagen suikervrij te eten. Ik dacht vooraf dat dit mij nooit zou lukken, en begon als extra stok achter de deur dit blog. Maar ik heb me verbaasd over hoe makkelijk het eigenlijk ging. Een goede voorbereiding heeft me hier zeker bij geholpen. De eerste week was het moeilijkste omdat ik last had van afkickverschijnselen, me moe voelde en hoofdpijn had. Ik moest je echt moeite doen om gezond en suikerloos te blijven eten. Gelukkig had ik genoeg gezonde alternatieven in huis en kon ik toegeven aan mijn vermoeidheid.

Dit heeft 40-dagen suikervrij mij gebracht:

  • Inzicht gekregen in wat suiker met je doet
  • Nu nauwelijks trek meer in (ongezonde) tussendoortjes en vrijwel geen snaaibuien meer
  • Enigszins afkeer van suiker en bewerkt voedsel gekregen
  • Min 3,2 kilo
  • Nu kost het me nog nauwelijks moeite om suikerrijke dingen te laten staan
  • Meer zelfvertrouwen, beter kunnen opkomen voor mezelf. Ik durf aan te geven dat ik suikervrij wil eten.
  • Meer creativiteit in de keuken
  • Meer variĆ«teit in ontbijt en lunch
  • Een goed gevoel

Dit heeft het me (nog) niet gebracht:
  • Extra energie
Mijn advies aan anderen:
Als je ook (een periode) suikervrij wil gaan eten, bereid je dan goed voor. Ga van te voren je keukenkastjes door en lees alle etiketten. Zoek alternatieven voor de producten met suiker of laat deze gewoon weg. Zorg dat je voldoende lekkere dingen in huis hebt die wel gezond zijn. Als je lekker en voedzaam eet, mis je de suiker niet. De eerste 2 weken zijn het moeilijkste, met name doordat je een gewoonte moet doorbreken en afkickverschijnselen kan krijgen. Daarna gaat het als vanzelf en wordt het geleidelijk een gewoonte. Wees niet te streng voor jezelf. Doe het omdat je het wilt en niet omdat je het gevoel hebt te moeten.

Hoe nu verder:
Omdat het zo goed gaat en ik er ook helemaal geen moeite mee heb om suiker te laten staan en zie wat het met mij doet wil ik doorgaan. Wel wil ik iets minder streng voor mezelf worden. Thuis wil ik zo goed als 100% suikervrij blijven eten, buiten de deur maak ik denk ik eerder een uitzondering. Dat maakt het een stuk makkelijker, maar ik hou hierbij wel goed in de gaten hoe ik me er bij voel. En ik wil dan alleen dingen met suiker nemen waar ik ook echt zin in heb en niet door sociale druk o.i.d. toegeven. Er zullen nog genoeg moeilijke momenten komen, vooral bij bezoekjes aan vrienden en familie. Toch hoop ik dat iedereen mijn keuzes respecteert en ik zelf ook opgewassen ben tegen opmerkingen. Ik zal denk ik nog vaak moeten uitleggen waarom ik zo eet en me moeten voorbereiden op bezoekjes buitenshuis. Maar ik heb het er allemaal voor over. Ik weet waar ik het voor doe.

Na e-nummervrij, biologisch en tarwe beperkt, was dit de laatste stap die ik wilde zetten op weg naar een gezondere leefstijl. Wellicht dat ik in de toekomst nog meer stappen ga zetten, maar voorlopig ben ik hier tevreden mee. Ik hoop dat mijn gewicht langzaam verder zal afnemen en ik uiteindelijk een gezond gewicht ga krijgen. Als ik kijk naar mijn hoogste gewicht ooit t.o.v. gezond gewicht, dan heb ik nu precies op 50% na bijna 1,5 jaar. Ik hoop dat ik over 1,5 jaar op een gezond gewicht ben.

Met dit blog ga ik nog wel even door, maar zal niet meer dagelijks een fotoverslag geven van wat ik eet. Wel zal ik regelmatig lekkere receptjes posten en andere interessante informatie delen over gezond eten.

Bedankt voor alle leuke reacties, tips en steunbetuigingen! Jullie hebben me zeker geholpen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi, ik vroeg me af of je nu juni 2016, nog suikervrij eet en of het je heeft gebracht wat je hoopte voor de toekomst?
    Graag hoor ik van je terug!
    Vr groet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Leuk dat je vraagt hoe het nu gaat.
      Ik eet niet meer 100% suikervrij. Ik heb mijn volledige suikervrije periode ongeveer nog een half jaar kunnen verlengen en toen sloop suiker er weer langzaam in.

      MAAR: Ik heb wel blijvende veranderingen gemaakt. Ben veel meer bewust van waar overal suiker in zit en mijn ontbijt & lunch zijn veel gevarieerder geworden. Mijn suikerinname is zeker wel geminderd, maar niet nul.
      Qua gewicht ben ik nog wel verder afgevallen, tot 5 kg boven een gezond gewicht (-30kg mijn hoogste gewicht ooit). Inmiddels zit er week 3 kg bij, maar probeer ik de balans te vinden.
      Mijn levensstijl is in ieder geval nog een stuk gezonder als voor de 40dagensuikervrij uitdaging. En zit nog weleens te denken om weer eens volledig af te kicken. Hoewel ik ook wel erg kan genieten van zo nu en dan een reep chocolade of een lekker croissantje, krentenbol o.i.d. Alleen allemaal wat minder vaak.

      Verwijderen